چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال در واقع همان ارتباط دستگاه چاپ با سیستم کامپیوتری است تا به وسیله این سیستم کامپیوتری اطلاعات به نسخه چاپی تبدیل شود. چاپ دیجیتال خود به گونه های مختلف طبقه بندی می شود که از جمله آن می توان به روش جوهرافشان، چاپ لیزری، الکتروفتوگرافی، حرارتی، دیجیتال نوری و ... تقسیم بندی می شود.

آشنایی با هرکدام از این روش ها مقالات جدایی می طلبد که از موضوع مقاله ما خارج است. اما مرسوم ترین روش چاپ در کشور روش جوهرافشان است. شاید روش کار این نوع را ندانید اما حتما از خروجی آن استفاده کرده اید. بسیاری از پرینترهای حال حاضر با استفاده از این روش اطلاعات را به چاپ می رسانند. البته چاپگرها یا پرینترهای رومیزی بخشی از این روش است و ابعاد برخی پرینترهای صنعتی که از این روش استفاده می کنند گاهی اوقات تا پنج متر نیز می رسد.

روش کار در این پرینترها به این صورت است که اطلاعات را توسط مرکب های مایع روی کاغذ می پاشد و تنها دو حالت صفر و یک و یا بپاش و نپاش دارد. مزیت روش جوهرافشان در چاپ دیجیتال این است که فرم ساده ای برای اجرا دارد و حساسیت زیادی روی نوع و جنس کاغذ ندارد. به این صورت که روی هر نوع کاغذی به راحتی کار چاپ را انجام می دهد. البته دو عیب بزرگ این روش هم یکی سرعت پایین چاپ و دیگری چک پی در پی جوهر این پرینتر است.